Dikson
73° 30,346' N, 80° 30,212' E
Lähtöaamuna 1. elokuuta Cape Zelaniyassa aurinko paistoi täydeltä
terältä ja meri oli rasvatyyni. Edellisen illan sumusta ei ollut tietoakaan,
kun nostimme ankkurin ja käänsimme keulan kohti kaakkoa Arkticheskogo saaren
koilliskulmaan. Tarkoituksemme oli kiertää saari ja ankkuroida sen
eteläpuoleiseen ankkurilahteen. Näimme ensimmäisen kerran jäätä 2. elokuuta
paikassa 75° 59' N, 77° 48' E. Ajojää, kokonaan vanhaa valkoista jäätä, oli
selvästi erillisenä joskin isona lauttana, jossa siellä täällä makaili pieniä
mursulaumoja.
Kiersimme lautan länsipuolelta ja jatkoimme samaan suuntaan. Kohtasimme
seuraavat jäät varsin lähellä edellisiä linjassa 75° 58' N, 77° 53' E – 75° 53'
N, 78° 09' E. Nyt jäät, edelleen vanhaa valkoista jäätä, jatkuivat koillisen
suuntaan aina horisonttiin asti. Kiersimme jäät taas lännen kautta väistellen
lauttoja ja ihaillen siellä täällä makailevia mursuyhdyskuntia. Ajoimme
varovasti läheltä pienen jäälautan päällä nukkuvaa mursua, joka jatkoi
rauhallisesti päiväuniaan meistä piittaamatta.
Jatkoimme moottorointia tyynellä merellä, mutta jouduimme pian
korjaamaan kurssiamme Arkticheskogo saaren länsireunaan, koska itäpuolella
näytti olevan jäätä katkeamattomana vyöhykkeenä. Oletettavasti saaren itäpuoli
olisi siis täysin tukossa. Saavuimme edelleen mitä kauneimmassa kesäsäässä
saaren länsirannan tuntumaan, jossa ankkuroimme aamupäivällä 3. elokuuta noin
kuuden metrin syvyyteen hiekkapohjaan kapean kannaksen erottaman laguunin edustalle.
Laguunin jää oli puolittain sulanut, ja näin lämpimässä sulaminen jatkuu
nopeana. Sääennusteen mukaan tuuli oli hiukan nousussa kaakon suunnasta, joten
voisimme ehkä päästä ainakin hiukan jopa purjehtimaan. Siispä nostimme
iltapäivällä ankkurin ja lähdimme kohti Diksonia.
Matka Diksoniin oli edelleen suurimmaksi osaksi moottorointia, vaikka
saimmekin noin solmun verran apua tuulesta. Mantereen rannasta irronneita
jääpaloja, growlereita, oli siellä täällä, mutta ei mitenkään vaivaksi asti.
Olimme Lady Danaan yhteydessä sovittuun aikaan eli klo 18.00 Moskovan aikaa ja
kuulimme, että ranskalaisvene Tara on lähellämme. Yritimme yhteyttä VHF:llä,
mutta tuloksetta. Tara on menossa Franz Josefin maalle odotellessaan
Koillisväylän aukeamista.
Saavuimme Diksoniin iltapäivällä 4. elokuuta. Satamalahdessa huhuilimme
Diksonin Harbour Masteria ja yllätykseksemme Port Control vastasi selvällä ja
sujuvalla englannilla. Saimme luvan kiinnittyä L-laiturin sisäsivulle.
Kiinnityttyämme laituriin saapui ystävällinen satamamestari Leonid Sevostyanov
toivottamaan meidät tervetulleiksi Diksoniin. Annoimme hänelle
miehistöluettelon ja sovimme muodollisuuksien hoidon seuraavaksi päiväksi eli
maanantaiksi.
Heräsimme kesken uniemme maanantai-aamuna, meidän kellojemme mukaan
05.20, kun VHF heräsi eloon. Tosiasiassa paikallinen aika oli jo 09.20 eli
Moskovan aika plus 4 tuntia, mikä oli jäänyt meiltä jostain syystä huomaamatta.
Satamapäällikkö kutsui meitä sekä myöhemmin sunnuntaina saapunutta Lady Danaa.
Kapteenit pyydettiin mukaan dokumentteineen, ja lähdimme pikkubussilla armeijan
toimistolle. Paperit kopioitiin ja miehistöluettelo leimattiin. Vierailu kesti
alle tunnin, ja kaikki paperityöt on nyt tehty. Emme saaneet kuitenkaan vielä
lupaa mennä maihin. Normaalisti kuulemma maihinnousuluvan saanti kestää
kuusikymmentä päivää, mutta satamamestari lupasi ryhtyä erikoistoimiin, jotta
pääsemme tutustumaan kaupunkiin ja ruokaostoksille.
Iltapäivällä saapui satamamestarin lähettämänä mies ja hänen mukanaan
englanninkielen tulkki, jotka auttavat meitä asioiden hoidossa.Tarvitsemme
polttoainetta ja vettä, jotka voidaan hoitaa helposti, kauppa- ja
pankkiasioiden pitäisi myös hoitua ja toivottavasti myös internetyhteys.
Sovimme tapaamisen tiistaiaamuksi. Olemme myös saaneet tietää, että Apostol
Andrei niminen alus on matkalla Diksoniin mukanaan karttamme. Eli kaikki asiat
näyttävät hoituvan, mutta ehkä karttojen suhteen kannattaa iloita vasta kun ne
ovat kädessämme.
Jäisen ja jäätikköisen Franz Josefin maan jälkeen meistä tuntuu kuin
olisimme todella etelässä, vaikka latitudimme on Nord Kapin ja Huippuvuorten
välissä. Saavuttuamme Diksoniin havaitsimme myös hämmästykseksemme, että lähes
kolmasosa Koillisväylästä on jo takanamme.
Jääkarttojen mukaan Taimyrin niemimaa on edelleen pahasti tukossa,
joten joudumme odottamaan täällä parisen viikkoa, ehkä pidempäänkin.
Toivottavasti kärsivällisyytemme palkitaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti